Lehdistötiedote: Universumin opiskelijatutkimuksen tulokset 7.6.2018

Opiskelijatutkimus selvitti: Vain 5 prosenttia korkeakouluopiskelijoista haluaa yrittäjäksi tai start-uppiin

Tutkimusyritys Universumin toteuttamasta opiskelijatutkimuksesta* käy ilmi, että suurin osa korkeakouluopiskelijoista haluaa monipuolisiin työtehtäviin kotimaisiin pörssiyrityksiin. Vain 5 prosenttia haaveilee yrittäjyydestä tai työstä start-upissa.

Kaupallisen alan opiskelijoiden ihannetyönantajien kärjessä pysyivät (1) Finnair, (2) Google ja (3) OP-Ryhmä. Ihannetyönantajien kärkeen nousi suomalaisia pörssiyrityksiä (4) Lumenen, (5) Fazerin ja (6) Marimekon parantaen sijoituksiaan ja nousten listauksen kärjen tuntumaan. Suomalaisten pörssiyritysten ohella kaupallisen alan opiskelijat ovat kiinnostuneita kansainvälisistä Big-4 taloista, joista KPMG on listauksen suosituin. Lisäksi komean nousun listauksessa tekivät Finanssivalvonta ja Metso parantaen sijoitustaan jopa 18 sijalla.

Kone säilytti kärkipaikkansa Tekniikan alan opiskelijoiden ihannetyönantajana. Toiselta sijalta löytyy ABB ja kolmanneksi nousi Wärtsilä. Rakentaminen on ollut vilkasta ja se näkyy myös listauksessa. Kärjen suurin kirijä oli Skanska, joka ampaisi 17 sijaa ja on nyt listauksen viides. Myös YIT hengitti Skanskan niskaan kivuten kuudenneksi 10 sijan loikallaan.

Google säilytti IT-alan opiskelijoiden ihannetyönantajan johtopaikkansa myös tänä vuonna. Toiselta sijalta löytyy Microsoft ja kolmannelta Supercell. Listauksen kärki pysyi lähes muuttumattomana ohjelmisto- ja peliyhtiöiden hallitessa IT-alan opiskelijoiden ihannetyönantajien kymmenen kärkeä. Kärjen uutena tulokkaana nähtiin Futurice, joka nousi sijalta 11 sijalle 7.

Oikeustieteellisen alan opiskelijoiden ihannetyönantajien kärjestä löytyy (1) Tuomioistuimet, (2) Oikeusministeriö sekä (3) Euroopan unioni. Myös Nokia, PwC ja Deloitte tekivät nousun oikeustieteellisen alan opiskelijoiden ihannetyönantajissa.

Tutkimustuloksissa käy ilmi, että opiskelijat kaipaavat uraltaan eniten merkityksellisyyttä sekä työn ja vapaa-ajan tasapainoa. Työnantajilta odotetaan kilpailukykyisen peruspalkan lisäksi erityisesti monipuolisia työtehtäviä ja ystävällistä työkulttuuria, jossa työntekijöitä kunnioitetaan. Naisopiskelijat painottivat odotuksissaan joustavien työtapojen kaltaisia työtehtäviin liittyviä asioita enemmän kuin miehet, joille palkkaukseen ja etenemismahdollisuuksiin liittyvät asiat olivat tärkeämpiä.

”Osaamispaletin kehittämisen tärkeys näyttäytyy toiveena monipuolisista työtehtävistä”, Universumin maajohtaja Mika Sallinen sanoo. ”Tämän vuoden tuloksissa näkyy mielenkiintoinen kahtiajako kovien ja pehmeiden arvojen välillä. Toisaalta toiveissa korostuvat hyvä peruspalkkaus ja etenemismahdollisuudet, mutta eniten painoa annetaan monipuolisille työtehtäville ja hyvälle työilmapiirille”, Sallinen kertoo. ”Toive monipuolisista työtehtävistä kytkeytyy laajemmin työelämänmuutokseen, oman ammattitaidon kehittämisen tarpeeseen sekä yrittäjäminuuden nousuun”, Sallinen kiteyttää. ”Monille kuitenkin varmasti tulee yllätyksenä, että vain 5% kaikista korkeakouluopiskelijoista on kiinnostunut joko yrittäjyydestä tai start-upissa työskentelystä.”, Sallinen täsmentää.

Opiskelijoille tärkeinä uratoiveina korostuivat työelämän ja vapaa-ajan tasapaino sekä työn merkityksellisyys. ”Tässä työnantajat voivat pysähtyä miettimään, miten yrityksen visio sekä missio näyttäytyvät työntekijöille. Innostava visio lisää työntekijöiden kokemaa merkityksellisyyttä. Opiskelijat saadaan kiinnostumaan työnantajasta, jos nykyisten työntekijöiden työssään kokema merkitys pystytään konkretisoimaan ja viestimään mielenkiintoisella tavalla”, Sallinen sanoo.

LATAA YLÄTASON RANKING-TULOKSET TÄÄLTÄ!

* Tutkimuksessa haastateltiin marras-huhtikuussa 2018 yhteensä 10602 suomalaista opiskelijaa, jotka kertoivat näkemyksiään työnantajista ja työelämästä.